Ελληνική ιστορία και προϊστορία

Ελληνική ιστορία και προϊστορία
Ελληνική ιστορία και προϊστορία

Τετάρτη 1 Μαΐου 2019

Το ευαγγέλιο του Νικοδήμου (Μέρος Α'): Τα πρακτικά της δίκης του Ιησού Χριστού

Τα βίβλία που συνέγραψαν οι Απόστολοι πήραν ιδιαίτερη αξία για τους πρώτους Χριστιανούς, ειδικά μετά το θάνατό τους. Έτσι, ήδη από το 100μ.Χ. αποτέλεσαν τον κανόνα της Καινής Διαθήκης που μαζί με τον κανόνα της Παλαιάς Διαθήκης (όχι όπως τη διαβάζουν οι Εβραίοι, αλλά με 10 βιβλία λιγότερα) αποτέλεσαν τα επίσημα κείμενα του χριστιανισμού, την Αγία Γραφή. Κριτήριο για το ποια βιβλία εντάχθηκαν στην Αγία Γραφή ήταν το ποιος τα έγραψε. Παράλληλα με τον "κανόνα" υπήρξαν και άλλα ορθόδοξα βιβλία, τα οποία η εκκλησία τα αποδέχθηκε και τα αξιοποίησε στην εικονογραφία και το εορτολόγιο, χωρίς όμως να τα εντάξει στην Αγία Γραφή. Αυτά είναι τα λεγόμενα Απόκρυφα Ευαγγέλια. Υπήρχαν βέβαια και κάποια βιβλία που ο γνωστικισμός (φιλοσοφικό ρεύμα της αρχαιότητας) προσπάθησε να ντύσει με χριστιανικό περίβλημα για να κερδίσει κύρος. Κι αυτά επίσης ονομάστηκαν "απόκρυφα ευαγγέλια" επειδή αποκάλυπταν στους μύστες κρυφές διδασκαλίες που απαγορεύονταν να μάθουν άλλοι, μη μυημένοι. Σε αντίθεση με το χριστιανισμό που προορίζει τη γνώση για όλους τους ανθρώπους χωρίς περιορισμούς. Ένα πολύ ενδιαφέρον χριστιανικό βιβλίο που μιλά για τη δίκη του Ιησού και την κάθοδό του στον Άδη, είναι το Απόκρυφο Ευαγγέλιο του Νικόδημου. Αποτελείται από δύο μέρη: τα πρακτικά της δίκης του Ιησού και την κάθοδο του Ιησού στον Άδη. Υποτίθεται ότι συντάχθηκε από έναν άρχοντα των Ιουδαίων και μέλος του Μεγάλου Συνεδρίου της Ιερουσαλήμ, το Νικόδημο. Ορισμένοι ισχυρίζονται ότι δεν είναι ελληνικό το όνομα, αφού «το όνομα αυτό είναι εξελληνισμός του εβραϊκού ονόματος Νακδιμόν». Άλλοι λένε ότι το όνομα Νικόδημος είναι ελληνικό και σημαίνει νίκη + δήμος (Η νίκη του λαού). Το όνομα Νικόδημος αποδεικνύεται ότι είναι ελληνικό από αναφορές που κάνουν στα συγγράμματά τους όχι μόνον ο Πλούταρχος, ο οποίος έζησε τον 2ο αιώνα μ.Χ., αλλά και ο Αισχίνης που έζησε τον 4ον αιώνα προ Χριστού και ιδιαίτερα μέσα στο έργο του «Κατά Τιμάρχου»! Πάντως, είναι αλήθεια ότι ο ίδιος ο Χριστός έδινε ερμηνείες και ελληνικά ονόματα σε μαθητές Του, όπως στον Σίμωνα, τον οποίον ονομάτισε Πέτρο, λέγοντας τα εξής:  «… σύ εί Πέτρος, και επί ταύτη τή πέτρα οικοδομήσω μου την εκκλησίαν, και πύλαι άδου ου κατισχύσουσιν αυτής». Στην πραγματικότητα πρόκειται για ένα σύνθετο έργο που συντάχθηκε από διάφορους συγγραφείς σε διαφορετικές ιστορικές στιγμές. Πρώτη αναφορά στα πρακτικά της δίκης του Ιησού συναντάμε το 150μ.Χ. με τον τίτλο Άκτα Πιλάτου. Το κείμενο αυτό, σε αντίθεση με τα επίσημα Ευαγγέλια που δεν επιτρεπόταν να αλλάξουν ούτε σε ένα ι, αποτελούσε πρόσφορο έδαφος για προσθήκες και τροποποιήσεις που εξυπηρετούσαν την διαρκώς εξελισσόμενη χριστιανική κοινότητα. Η χρονολογία συγγραφής του απόκρυφου ευαγγελίου τοποθετείται κάπου στον 4ο αιώνα μ.Χ. και συγγραφέας του ήταν κάποιος απλός χριστιανός. Όπως είπαμε, αφετηρία για το πρώτο μέρος του ευαγγελίου αποτελούν τα πρακτικά της δίκης του Ιησού. ενώ το δεύτερο μέρος βασίζεται σε έγγραφη κατάθεση που έδωσαν στο εβραϊκό συμβούλιο δύο από τους νεκρούς που αναστήθηκαν μετά τη σταύρωση του Ιησου.
Αφού συνεδρίασαν οι αρχιερείς και οι γραμματείς ήλθαν στον Πιλάτο και είπαν
- ξέρουμε ότι αυτός είναι γιός του Ιωσήφ του μαραγκού γεννημένος από τη Μαρία. Μα λέει για τον εαυτό του ότι είναι υιός θεού και βασιλιάς. Αλλά και τα Σάββατα γιάτρεψε ανθρώπους με δόλια μέσα
- ποια δόλια μέσα;
- μάγος είναι και με την δύναμη του Βεζεβούλ, του άρχοντα των δαιμονίων, διώχνει τα δαιμόνια
- αυτό είναι αδύνατο. Κανένα πνεύμα ακάθαρτο, παρά ένας θεός μόνο, ο Ασκληπιός, έχει τέτοια δύναμη, να διώχνει τα δαιμόνια
- ζητούμε να τον φέρεις μέσα και να τον ακούσεις
Ο Πιλάτος έστειλε τότε να φωνάξουν τον Ιησού. Καθώς μπήκε μέσα, οι ανάγλυφες εικόνες των αυτοκρατόρων πάνω στα λάβαρα έσκυψαν και τον προσκύνησαν. Κάλεσε τότε ο Πιλάτος όλους τους Ιουδαίους και τους είπε
- ξέρετε ότι η γυναίκα μου είναι θεοσεβούμενη και ακολουθεί περισσότερο μαζί με σας τις συνήθειες της ιουδαϊκής θρησκείας
- ναι, το ξέρουμε
- να λοιπόν, μου έστειλε μήνυμα και μου είπε "μην κάνεις τίποτα ενάντια σε αυτόν τον δίκαιο άνθρωπο γιατί πολλά τράβηξα τη νύχτα εξαιτίας του"
- δε σου το είπαμε ότι είναι μάγος; Ορίστε, έστειλε ονειροπόλημα στη γυναίκα σου
Κάλεσε τότε ο Πιλάτος τον Ιησού και του λέει
- τι σε κατηγορούν αυτοί; Δε μιλάς;
- αν δεν είχαν εξουσία,δεν θα μιλούσαν καθόλου. Γιατί ο καθένας έχει εξουσία να λέει από το στόμα του ψέματα ή αλήθεια. Το κρίμα στο λαιμό τους
Αποκρίθηκαν οι πρεσβύτεροι των Ιουδαίων
- ποιο κρίμα στο λαιμό μας; Πρώτα πρώτα γεννήθηκες από μια πρόστυχη πράξη. Ύστερα, η γέννησή σου έγινε αφορμή να χαθούν μωρά παιδιά στη Βηθλεέμ. Τρίτον οι γονείς σου έφυγαν στην Αίγυπτο γιατί δε μπορούσαν να αντικρύσουν το λαό στα μάτια.
Λένε τότε από τους παρευρισκόμενους 12 Ιουδαίοι ότι δε γεννήθηκε από πρόστυχη πράξη αλλά έγινε αρραβώνας ανάμεσα στον Ιωσήφ και τη Μαρία, στον οποίο παρευρέθηκαν. Τότε ο Πιλάτος, διατάζει όλο το πλήθος να βγει εκτός από αυτούς τους 12 και τους ρωτά
- για ποιο λόγο θέλουν να τον σκοτώσουν;
- τον φθονούν γιατί γιατρεύει το Σάββατο
- για κάποιο καλό έργο θέλουν να τον σκοτώσουν;
- Ναι!
Θυμός κατέλαβε τότε τον Πιλάτο και βγαίνει από το πραιτώριο και λέει
- έχω μάρτυρα το θεό ήλιο ότι καμιά κατηγορία δε βρίσκω στον άνθρωπο αυτό. Πάρτε τον εσείς και δικάστε τον σύμφωνα με το νόμο σας
- εμείς δεν επιτρέπεται να σκοτώσουμε κανέναν
Μπήκε τότε πάλι στο πραιτώριο ο Πιλάτος και φώναξε κατ' ιδίαν τον Ιησού
- είσαι λοιπόν βασιλιάς;
- η βασιλεία μου δεν είναι από αυτόν τον κόσμο. Γιατί εγώ γι' αυτό γεννήθηκα και ήρθα στον κόσμο ώστε ο καθένας που είναι από την αλήθεια να ακούσει τη φωνή μου
- τι είναι η αλήθεια;
- η αλήθεια από τον ουρανό
- στη γη δεν υπάρχει αλήθεια;
- βλέπεις πως αυτοί που λένε την αλήθεια δικάζονται από αυτούς που έχουν την εξουσία πάνω στη γη
Άφησε τότε τον Ιησού μέσα στο πραιτώριο ο Πιλάτος και βγαίνοντας έξω είπε στους Ιουδαίους
- εγώ δε βρίσκω καμία κατηγορία εις βάρος του. Είμαι αθώος από το αίμα αυτού του δίκαιου ανθρώπου
- το αίμα του ας πέσει πάνω μας και πάνω στα παιδιά μας!
Διέταξε τότε ο έπαρχος τους Ιουδαίους να βγουν, κάλεσε τον Ιησού και του είπε
- τι θα κάνω με σένα;
- ό,τι σου ορίστηκε
Λέει στους Ιουδαίους ο Πιλάτος
- πάρτε τον εσείς και δικάστε τον σύμφωνα με το δικό σας νόμο και τιμωρήστε τον με όποιον τρόπο θέλετε
- εμείς θέλουμε να σταυρωθεί
- δεν αξίζει για να σταυρωθεί
Τότε πετάχθηκαν πολλοί Ιουδαίοι κι έλεγαν πως ο Ιησούς τους γιάτρεψε από ασθένειες και μια γυναίκα με το όνομα Βερονίκη ότι υπέφερε από αιμορραγία και άγγιξε το ρούχο του κι έγινε καλά κι άλλοι είπαν για το Λάζαρο που πέθανε και αναστήθηκε κι ότι αυτός ο άνθρωπος είναι προφήτης και του υποτάσσονται τα δαιμόνια. Τρόμος έπιασε τότε τον Πιλάτο και λέει στο λαό
- γιατί και οι δάσκαλοί σας δεν υποτάχθηκαν τότε σε αυτόν;
- δεν ξέρουμε
- γιατί θέλετε να χύσετε αθώο αίμα; Ξέρετε ότι είναι το έθιμό σας στη γιορτή των αζύμων να σας ελευθερώνουν έναν φυλακισμένο. Έχω κλεισμένο στη φυλακή έναν κατάδικο φονιά με το όνομα Βαραββάς κι αυτόν εδώ τον Ιησού που δεν του βρίσκω καμία κατηγορία. Ποιον θέλετε να σας ελευθερώσω;
- Τον Βαραββά
- και τι να κάνω τον Ιησού;
- να σταυρωθεί
Οργίστηκε τότε ο Πιλάτος και λέει στους Ιουδαίους
- όλο ανταρσία ήταν πάντοτε το έθνος σας και τα βάζατε με όσους σας ευεργετούσαν
- εμείς ξέρουμε βασιλιά τον Καίσαρα και όχι τον Ιησού. Γιατί και οι μάγοι του έφεραν δώρα από την Ανατολή σα να ήταν βασιλιάς. Και όταν το άκουσε ο Ηρώδης θέλησε να τον σκοτώσει
Ακούγοντας τα λόγια αυτά ο Πιλάτος φοβήθηκε κι έγνεψε στα πλήθη που φώναζαν να σωπάσουν και τους λέει
- ώστε αυτός είναι που ζητούσε ο Ηρώδης;
- Ναι, αυτός είναι
Πήρε τότε νερό ο Πιλάτος κι ένιψε τα χέρια του αντίκρυ στον ήλιο λέγοντας
- είμαι αθώος από το αίμα αυτού του δίκαιου ανθρώπου, το κρίμα στο λαιμό σας
- το αίμα του να πέσει πάνω μας και πάνω στα παιδιά μας
Βγήκε τότε ο Ιησούς από το πραιτώριο με τους δυο κακούργους κι όταν έφθασαν στον καθορισμένο τόπο, του έβγαλαν τα ρούχα, τον έζωσαν με ένα λινό πανί, του φόρεσαν ακάνθινο στεφάνι. Κι έλεγε ο Ιησούς "πατέρα, συγχώρεσέ τους, δεν ξέρουν τι κάνουν". Οι αρχιερείς και οι άρχοντες μαζί με το λαό κορόιδευαν "άλλους έσωσε, ας σώσει τώρα και τον εαυτό του". Τον χλεύαζαν και οι στρατιώτες που έρχονταν κοντά του δίνοντάς του ξύδι και χολή.
Ήταν περίπου δώδεκα η ώρα το μεσημέρι κι έπεσε σκοτάδι στη γη ως τις τρεις το απόγευμα γιατί σκοτείνιασε ο ήλιος και το παραπέτασμα του ναού σκίστηκε στη μέση. Και φώναξε ο Ιησούς με δυνατή φωνή "πατέρα, στα χέρια σου παραδίδω το πνεύμα μου" και, μόλις ο είπε αυτό, ξεψύχησε. Και όλα τα πλήθη που είχαν συγκεντρωθεί, μόλις είδαν αυτά που έγιναν, έφευγαν χτυπώντας τα στήθη τους μετανιωμένα.
Κάλεσε μετά ο Πιλάτος τους Ιουδαίους και τους είπε
- είδατε το τι έγινε;
- μια συνηθισμένη ήταν έκλειψη του ηλίου
Κάποιος Ιωσήφ, βουλευτής από την πόλη της Αριμαθαίας, ήρθε στον Πίλάτο και ζήτησε το σώμα του Ιησού. Και αφού το κατέβασε από το σταυρό, το τύλιξε με καθαρό σεντόνι και το έβαλε σε ένα λαξευμένο μνήμα, στο οποίο δεν είχαν βάλει ποτέ κανέναν. Πιάσαν τότε οι Ιουδαίοι τον Ιωσήφ και διέταξαν να φυλακιστεί σε ένα σπίτι χωρίς παράθυρα μέχρι την πρώτη μέρα της εβδομάδας. Μαζεύτηκαν λοιπόν στη Συναγωγή την πρώτη μέρα της εβδομάδας και συσκέφτονταν με ποιο τρόπο να τον θανατώσουν. Και, αφού συνήλθε η Συναγωγή, διέταξαν να τον φέρουν εκεί με ατιμωτικό τρόπο. Αλλά όταν άνοιξαν την πόρτα δεν τον βρήκαν μέσα. Και πετάχθηκε πάνω έκθαμβος όλος ο λαός γιατί τις κλειδαριές τις βρήκαν άθικτες και τα κλειδιά τα είχε ο Καϊάφας. Και δεν τόλμησαν πια να σηκώσουν χέρι πάνω σε αυτούς που μίλησαν υπέρ του Ιησού μπροστά στον Πιλάτο.
Ενώ ακόμα συνεδρίαζε η Συναγωγή, έρχονται μερικοί στρατιώτες που φύλαγαν τον τάφο του Ιησού και ανήγγειλαν το πώς έγινε μεγάλος σεισμός και είδαν άγγελο να κατεβαίνει από τον ουρανό και κύλησε την πέτρα στο άνοιγμα της σπηλιάς. Και είπε στις γυναίκες που έστεκαν πλάι στον τάφο "μη φοβάστε, δεν είναι εδώ ο Ιησούς, αναστήθηκε από τους νεκρούς και τρέξτε γρήγορα να πείτε στους μαθητές του ότι είναι στη Γαλιλαία".
Όταν άκουσαν οι Ιουδαίοι τα λόγια κατατρόμαξαν και λέγαν "όλοι θα μεταστραφούν και θα πιστέψουν στον Ιησού, αν μαθευτούν αυτά τα νέα". Και αφού έκαναν συμβούλιο, μάζεψαν χρήματα πολλά και τα έδωσαν στους στρατιώτες για να πουν ότι ήρθαν οι μαθητές του τη νύχτα και έκλεψαν το σώμα.
Κάποιοι θεοσεβούμενοι άνθρωποι κατέβηκαν από τη Γαλιλαία στην Ιερουσαλήμ και ανήγγειλαν στους αρχιερείς ότι είδαν τον Ιησού να κάθεται με τους μαθητές του στο όρος Μαμίλχ και να τους διδάσκει. Κι έπειτα, ότι τον είδαν που αναλήφθηκε στον ουρανό. Έστειλαν τότε οι ιερείς αθρώπους να αναζητήσουν τον Ιησούς ως τα πέρατα του Ισραήλ αλλά δεν τον βρήκαν. Βρήκαν όμως στην Αριμαθαία τον Ιωσήφ. Οι αρχιερείς, με μεγάλο σεβασμό, τον κάλεσαν και τον ρώτησαν το έγινε
- με φυλακίσατε την Παρασκευή κι έμεινα όλο το Σάββατο μέσα. Και τα μεσάνυχτα, καθώς στεκόμουν και προσευχόμουν, το σπίτι που με κλείσατε κρεμάστηκε από τις τέσσερεις γωνίες κι είδα κάτι σαν λάμψη από αστραπή στα μάτια μου. Κατατρόμαξα κι έπεσα χάμω. Και κάποιος με έπιασε από το χέρι και με έγβαλε έξω και απαλές σταγόνες νερό χύθηκαν από το κεφάλι ως τα πόδια μου και μια μυρωδιά από μύρο απλώθηκε στα ρουθούνια μου. Και κείνος μου σκούπισε το πρόσωπο, με φίλησε και μου είπε "μη φοβάσει Ιωσήφ, άνοιξε τα μάτια σου και δες ποιος σου μιλάει".  Άνοιξα τα μάτια μου και είδα τον Ιησού. Και κατατρόμαξα νομίζοντας ότι είναι φάντασμα κι άρχισα να λέω τις εντολές. Και τις έλεγε κι αυτός μαζί μου. Βλέποντας ότι τις έλεγε μαζί μου, του είπα "ραββί Ηλία!" "δεν είμαι ο Ηλίας" "ποιος είσαι Κύριε;" "εγώ είμαι ο Ιησούς, που ζήτησες το σώμα του από τον Πιλάτο και με έντυσες με καθαρό σεντόνι και έβαλες σουδάριο στο πρόσωπό μου και με έβαλες μέσα στην καινούργια σου σπηλιά και κύλησες στην είσοδό της μεγάλη πέτρα". "Δείξε μου τον τόπο που σε έβαλα". Και με πήγε και μου έδειξε τον τόπο και το σεντόνι που κείτονταν εκεί μαζί με το σουδάριο. Και κατάλαβα ότι ήταν ο Ιησούς. Και με πήρε από το χέρι και με έφερε καταμεσίς στο σπίτι μου, όπου ήταν κλειστές οι πόρτες, και με πήγε στο κρεβάτι μου και μου είπε "η ειρήνη μαζί σου". Με φίλησε ύστερα και μου είπε "για σαράντα ημέρες μη βγεις έξω από το σπίτι σου. Γιατί να, δες, πηγαίνω στους αδερφούς μου στη Γαλιλαία".
Διαμήνυσαν τότε οι αρχισυνάγωγοι και οι ιερείς σε όλο το Ισραήλ και είπαν "Καταραμένος να είναι εκείνος που θα λατρέψει δημιούργημα από ανθρώπινο χέρι και κτίσματα πλάι στον κτίστη" . "Αμήν, αμήν, απάντησε όλος ο λαός.
Πηγή : https://annamarkoskienaskaktos.webnode.gr/to-apokryfo-eyaggelio-toy-nikodimoy/





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου